Wij doen er alles aan om je zo goed mogelijk te helpen en hechten veel waarde aan jouw mening. Heb je een compliment, feedback of een klacht? Laat het ons weten, zodat we onze service kunnen verbeteren. Jouw ervaringen helpen ons de kwaliteit van de zorg te waarborgen.
Heb je een opmerking, compliment of klacht over één van onze huisartsenpraktijken? Je kunt deze schriftelijk indienen via het formulier op de pagina van jouw praktijk. Zodra wij het ingevulde formulier hebben ontvangen, bekijken we je klacht en onderzoeken we wat er mogelijk is, als er actie nodig is.
Daarnaast kun je het probleem ook persoonlijk bespreken met je arts. Zo’n gesprek kan vaak verhelderend zijn voor beide partijen en geeft de arts en de praktijk de kans om van jouw feedback te leren. Geef bij het maken van een afspraak aan dat je een klacht wilt bespreken en dat je hiervoor wat extra tijd nodig hebt. Vaak wordt de klacht op deze manier op een bevredigende manier opgelost.
Lukt dit niet? Dan kun je contact opnemen met een klachtenfunctionaris van DOKh.
Ben je ondanks eerdere stappen toch niet tevreden? Dan kun je terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris van DOKh, een landelijk erkende klachten- en geschilleninstantie. Deze functionaris vangt jouw klacht op en ondersteunt je tijdens het hele proces. Je kunt bij hem of haar terecht met vragen, advies krijgen en zo nodig hulp bij het schriftelijk formuleren van je klacht.
Wanneer je klacht duidelijk is, ga je samen met de functionaris op zoek naar een oplossing. Vaak wordt gekozen voor een (telefonisch) bemiddelingsgesprek. Je kunt zelf aangeven of je hiervoor openstaat. Het doel is altijd om, door bemiddeling tussen jou en je huisarts, de klacht samen op te lossen.
Lukt het ondanks de bemiddelingsgesprekken niet om tot een oplossing te komen? Dan begeleidt de functionaris je bij de volgende stap: je klacht wordt dan een geschil bij DOKh.
Kom je er ondanks bemiddeling door je huisarts en de klachtenfunctionaris echt niet uit? Dan kun je een uitspraak over jouw klacht vragen. Dit kan bijvoorbeeld om te bepalen of jouw klacht terecht is, om te zorgen dat de huisarts advies krijgt om herhaling te voorkomen, of om een schadevergoeding aan te vragen als je schade hebt geleden.
Je kunt je klacht dan indienen als geschil bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist), leden namens de patiënten en leden namens de huisartsen, en wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Het oordeel van de commissie is bindend, wat betekent dat je daarna geen beroep meer kunt doen bij de gewone rechter over hetzelfde geschil.
Let op: je kunt alleen een geschil indienen als je eerst hebt geprobeerd om het probleem op te lossen via de klachtenfunctionaris.